CADETTE: psychotherapeutische begeleiding voor kinderen, jongeren en hun context.

Brain Blocks

Brain Blocks

Kinderen en jongeren lopen vast in relatie tot zichzelf en de anderen. Brain Blocks is een interventie gericht op het verbeteren van hun sociale en emotionele functioneren.


Kinderen en jongeren worden in deze werkwijze uitgenodigd om d.m.v. gekleurde blokjes hun gedachten en gevoelens te verbeelden.


Daarnaast wordt Brain Blocks ook gebruikt om psycho-educatie te geven omtrent ASS maar ook andere problematieken.


Brain Blocks is een interventie die breed ingezet wordt binnen de hulpverlening. Na Nederland zijn er nu ook opleidingen in België.


Wat is Brain Blocks?


In fysieke zin is Brain Blocks een doos met verschillende materialen waaronder; afbeeldingen van een hoofd, blokken, cilinders, bruggen en ballen in verschillende kleuren, sheets en een filter. De samenstelling van de materialen in de doos hangt af van de Brain Blocks versie. Er zijn drie verschillende Brain Blocks dozen beschikbaar. 


Voor wie is Brain Blocks bruikbaar?


Brain Blocks kan worden gebruikt bij kinderen, jongeren en volwassenen met uiteenlopende hulpvragen gericht op hun sociale en emotionele functioneren. Brain Blocks is een interventie die dan ook breed ingezet wordt binnen de hulpverlening en het onderwijs.


Het doel van Brain Blocks?


Het doel van Brain Blocks is om door middel van reflectie meer inzicht te krijgen in eigen gevoelens en gedachten en in die van anderen. We gaan ervan uit dat de meer inzicht tevens leidt tot anders kijken naar ervaringen wat op zijn beurt het denken, voelen en handelen beïnvloed.


Door middel van reflectie kan er gewerkt worden aan vier doelstellingen:


  • Ik-ander differentiatie: In deze doelstelling staat het ontdekken van zelf, de ander en de wisselwerking binnen interactie centraal.
  • Belemmerende overtuigingen: in deze doelstelling staat het ontdekken van, en het leren omgaan met belemmerende overtuigingen centraal.
  • Psycho-educatie: In deze doelstelling staat het verduidelijken van een problematiek centraal.
  • Communicatie: In deze doelstelling staat het werken aan meer wederzijds begrip tussen de cliënt en belangrijke anderen centraal.

De werkwijze in een notendop


Cliënten worden uitgenodigd om door middel van de Brain Blocks materialen hun gevoelens en gedachten te verbeelden. De begeleider reflecteert samen met de cliënt op deze beelden. Dit reflectieproces is steeds weer anders. De beelden van een schoolkind zullen namelijk anders zijn dan die van een volwassene. De begeleider sluit met zijn reflectieproces aan op de beelden en het ontwikkelingsperspectief van de cliënt. Hierdoor maakt hij de werkwijze met Brain Blocks steeds weer op maat.  Hoe vaak en hoe lang Brain Blocks ingezet wordt, is dan ook steeds weer anders.



Je kan de 4-daagse Brain Blocks opleiding ook in België volgen.


Klik hier voor data en inschrijving.

Share by: